Man - fre 8:00 - 16:00 (+45) 20 63 06 28 mail@signemiranda.dk Vestergade 59, st., DK-8900 Randes C
De fleste børn leger med at udforske kroppens muligheder. Dette gælder også for tå-gang. Balancen forskydes og understøttelsespunkterne under foden bliver mindre, så barnet arbejder med at indsætte den rette muskelstyrke for at kunne holde balancen. For børn i alderen 1-2 år, giver tå-gang mulighed for at strække hofte-, knæ- og ankelled, som i fostertilværelsen og gennem spædbarnsalderen har været bøjede. Det er godt at udforske og udfordre sig selv.
Det kan dog blive et problem, hvis barnet går på tæer det meste af tiden. Muskler og ledbånd omkring fodleddet kan blive forkortet og akillessenen samt lægmusklerne bliver stramme. Med tiden bliver det sværere at få den udspændt og forlænget igen.
Det er derfor vigtigt at få undersøgt hvad tå-gangen skyldes, så den rette træning kan sættes igang. Det kan bl.a. handle om:
Fødes et barn inden de 37 fulde uger af graviditeten er gået, kalder man det født for tidligt.
Når et barn fødes for tidligt, er nervesystemet ikke færdigt udviklet. Nervesystemet er delt op i to samarbejdende systemer:
Disse to systemer arbejder altså sammen om at opfange sanseimpulser, sende dem til hjernen. Her bearbejdes sanseindtrykkene, så der kan sendes besked ud til kroppen om hvordan kroppen skal reagere på sanseindtrykkene: Er det ild, så hånden skal trækkes væk? Er det en hundepels, som er rar at røre ved og derfor skal fortsættes? Er jeg ved at snuble over et trin, så balancen skal genfindes? osv.
Når nervesystemet ikke er modnet, så vil systemet ikke kunne finjustere hele tiden og derfor kan sanseindtrykkene være voldsomme for et for tidligt født barn.
Det betyder ikke at barnet skal afskærmes fra sanseindtryk, men at man som forældre skal arbejde i afmålte tidsperioder med at træne barnets nervesystem i at modtage sanseindtryk. På den måde trænes og modnes nervesystemet.
Her er det vigtigt at man som forældre er opmærksomme på, at det er alle tre primære sanser, der skal stimuleres og trænes.
Der kan være mange forskellige symptomer på at et barn har sansemotoriske udfordringer. En af de mere oversete er adfærd. Når et barn ikke har sproget til at forklare de udfordringer, frustrationer og behov for hjælp som det oplever, så kan det kun bruge adfærden til at ”råbe om hjælp”.
Det kan af de omkringværende voksne komme til at blive opfattet som uopdragenhed, provokation eller umodenhed. Hvis et barn har en anden adfærd, end den vi burde kunne forvente af det, så skal man som voksen være nysgerrig på at undersøge, hvorfor denne adfærd opstår. Adfærd er barnets eneste vej til at gøre opmærksom på problemet.
Derudover er der flere forskellige symptomer på sansemotoriske udfordringer, alt efter hvilken sans barnet er udfordret på. Nedenfor ses nogle eksempler på symptomer på sansemotoriske forstyrrelser:
Følesansen kan være udfordret, hvis dit barn:
Labyrintsansen (en del af den samlede balance) kan være udfordret, hvis dit barn:
Den proprioceptive sans (muskel-/led sans/Stillingssansen) kan være udfordret, hvis dit barn:
Hos en ekspert i leg er sanserne, motorikken og kroppen i fokus. Jeg tilbyder sansemotoriske undersøgelser af børn og rådgivning til fagpersonale.
© Signe Miranda | Alle rettigheder forbeholdes 2024
Hjemmeside udviklet af webbureau onemedia